Sejarah Lydias Diery

Lydias Diery ditubuhkan pada tahun 2004 yang pada mulanya ingin mencuba nasib dalam sebuah pertandingan Battle of The Band anjuran pelajar UiTM Shah Alam.

Pada awalnya, Lydias Diery dikenali sebagai Fake Plastic Hair yang memainkan music grunge, comedy dan rock n roll. Pada tahun 2005, ahli-ahli asal kumpulan ini telah bercadang untuk menukarkan konsep muzik mereka kepada muzik lebih soft, rock, ballad dan sedikit unsur berat kepada muzik mereka yang mana mereka klasifikasikan campuran-campuran muzik ini sebagai music alternative.

Penukaran konsep muzik ini juga menyebabkan mereka bercadang untuk menukarkan nama mereka kepada nama yang lebih bersesuaian hinggalah pada satu hari salah seorang anggota asal kumpulan ini menemui sebuah diari yang dimiliki oleh seorang gadis bernama Lydia.

Bermula dari situ, nama Fake Plastic Hair telah bertukar menjadi nama Lydias Diery (Lydia's Diary) sempena penemuan diari misteri yang telah banyak memberikan inspirasi kepada hasil-hasil muzik mereka.

2004-2006
Botaq: Vocal & 2nd guitar
Asrap: Lead Guitar
Aus: Bass
Lee Ja: Drum

2007-2008
Botaq: Vocal & Acoustic Guitar
Asrap: Lead Guitar
Megat: 2nd Guitar
Wan Erza: Drum
Ejart: Bass

2009
Botaq: Vocal & Acoustic Guitar
Wan Erza: Drum
Qayyum @ Wu Shern: Lead Guitar
San: 2nd Guitar
Fabian: Bass

UPCOMING SHOWS

CUTI REHAT

Friday, April 17, 2009

Saya punya nasib sndri makan, lu punya nasib sndri makan, apa salah kita makan sama2??????

Kisah bermula,

Kerboardist Lydias Diery, nama dia Ayid… Ayid memperkenal seorang brader bernama Mr Farid kt Lydias Diery…

Then, Mr Farid ajak kami main satu show dia organize. Then dia kasi peruntukan sekian2 harga utk kami… Harga yg diberikan tu termasuk PA System, music equipment set, karaoke set and shuffle plus token utk kami. Banyak gilerrrrr beb…… Dalam perancangan dia, the stage show is only for us. N dia mintak kami meriahkan stage show tu. OK… tarak hal…. Kami pun organize event gak, kami pn manage event gak.

Mr Farid provide us RM3500.00 for all those things.

Kami pn quote:

- PA System, music equipment RM2000
- Karaoke set RM200 (cd je)
- Shuffle (RM300 kami boleh amik yg 3 stars shuffler)
- Balance kami punya


Kitorang pn tanya kawan2 kitorang yg ada PA System and provide sume benda ni. For your information, kami ada 5 rakan niaga yg sediakan all these service. Then kami sediakan sebutharga utk siapa leh provide barang2 tersebut. Siapa leh provide kan ngn rege murah with the best quality among our 5 rakan niaga tu, kami akan select n kami akan kasi sebutharga tu kpd Mr Farid.

Then aku teringat kt kawan aku sorang ni yg dok Shah Alam….. Y not aku tlg dia???

Indah betul dia cakap…. Dalam tipon…

“Tarak hal bro, aku leh kasi RM2000 utk sume barang2 ni” dia cakap

“Boleh kasi shuffle????” aku tanya dia balik

“Ko jgn risau arrrr… ko add rm500”

“Karaoke set???” aku tanya lagi

“Ha… ni yg problem ni”

Aku rasa dia tak tau kot pasal bnda2 karaoke set. Aku rasa kalau letak harga RM100 ko dah leh dapat 300 lagu karaoke dah… std orang kawin. TV utk tgk senikata tu bawak je kt umah.

Takpe aku biarkan dia ngn perihal karaoke… bukan susah pn keje..

Then aku kasitau la Mr Farid, sekian2 harga. Tak banyak cakap, Mr Farid mintak dari orang atasan provision2 utk mcm aku mintak harga tadi…. SIGNED by orang atasan Mr Farid with provision of RM3500…… SETTLE….

Mr Farid reach me back, n cakap aku leh go on ngn keje2 aku.

Aku pn kontek mamat kt shah alam tu… Aku jmpa dia kt Restoran Pelita Nasi Kandar.

“Band aku nk tak???” mamat tu tanya

“Jap aku call Mr Farid leh tak kasi satu slot” aku balas n call Mr Farid, he said ok.

“Ni kena tambah harga ni beb…. Ko ajak band aku ni… band aku ada album dah kuar radio… SUME RADIO dah kuar” dia balas mcm tu…

“Ok aku kasi RM500??” aku tolak rege RM1K yg supposed kami dapat bersih tu….

“Boleh laaaa” dia accept after aku citer sume brp yg Lydias Diery dapat sume.

“Tp ko kena tlg aku manage bro” dia cakap.

“Ok” aku balas….. Aku faham perkataan MANAGE, aku uruskan event not OPERATE the event.

“Band under label aku tak nak ker???” mamat tu tanya lagi…

“Ok…..” aku balas.

Esok meeting lagi, jmpa mamat tu, Mr Farid and aku kt Setiawangsa. The most surprisingly, that mamat with his NEW wife (bini number 2 beb) datang skali kt Setiawangsa ngn bawak satu quote baru not like quote yg kite sembang secara lisan semalam.

“OK ENCIK FARID… ni harga kami RM4100, THIS INCLUDE PA SYSTEM, SHUFFLE, KARAOKE, BAND “TUUUUUUUUTTTTT” (band mamat tu la) and LYDIAS DIERY” cakap bini dia kat Mr Farid.

Mr Farid ushar aku, aku diam jeeee…. Sebab aku dah diberitau awal2 oleh si mamat ni utk diam jeeeee time meeting ngn Mr Farid.

Mamat ngn si wife dia pointing aku…. Konon aku tk give clear explanation…. Maybe silap aku kot…. Tp rsnya basic aku citer, aku nk PA System, equipment set, karaoke, shuffle ngn band tuuuuuttt tu include Lydias Diery as package of RM3500. Mr Farid pn seems pointing aku gak… tp, aku dapat info dari Mr Farid like dat gak…

Aku just diam jeee… tgk apa yg terjadi… BUT DALAM AGREEMENT not stated the price include Lydias Diery sebaliknya band mamat tu….PUKIMAK!!!!!

Mr Farid sign the agreement…. The price still rm3500 for all the provisions.

Oraitttt…. Mr Farid undur diri… n tinggallah aku ngn mamat tu n wife dia.

Mamat tu cakap,

“Nilai tu sikit bro… aku kena tido hotel… aku ngn wife aku… budak2 aku lagi… nk tido kt hotel gak… takkan aku nk ulang alik ke lokasi dari shah alam”

Dia tak letak pn rege dalam quote price tu. Habissss band aku sampah?????????? Line up aku 6 orang…. Ada yg dok PJ, Shah Alam… Aku diam jeeee…. Buat bodoh ngn dia… Hati aku dah panas… dia ngn bini dia perbodohkan aku bulat2 depan Mr Farid.

Mamat tu tambah lagi,

“Ko kena tlg aku cari set karaoke… pakai tv ko ke, dvd umah ko ker…ko cakap nk tlg aku manage kan???”

Aku diam…. Then aku balas…

“Sori beb, aku tak dapat tlg ko… ak ada keje bnyk…”

“Apa citer ni??? Ko janji nk tlg aku???” suara mamat tu dah meninggi… muka dia dah lain mcm dah…

“Nopeeee…… aku tlg ko manage event je… im not yr operation team… lg pn tv umah aku kecik” sebab otak aku, kalau aku kasi tv, cd karaoke, dvd player, umpama takyah laaa aku sewa sebahgian barang kt dia…

Hati aku dah panas……

Aku ingat lagi waktu, Mr Farid sign agreement tu… dengan takdenya nama Lydias Diery include, ngn takde salinan, hanya satu salinan je dia simpan…. As for aku, nmpak sangat terang2 aku bakal dianaiya nih….

Habis meeting ngn mamat n wife dia tu, aku pn blah… without a THANKS word.

Aku lepak kt padang setiawangsa sensorang pukul 10 malam gitu…. aku nak kasi duit kat mamat tu pn mcm ada ciri2 nk putus kawan jeee… pasal aku tak nak tlg dia cari set karaoke… ek elaaaa…

Truuuutttt…. Trruuuuttt… hp aku bunyi… Mr Farid call…

“Bro…. Are u ok???” tanya Mr Farid…

“Haaa… abg farid… yeahhh im okay…. Knp ek?” aku balas.

“Actually kn bro, im paying u all these for Lydias Diery… bukan utk orang lain… Aku kenal keyboardist ko tu, si Ayid tu dari A to Z… aku tlg korang ni pasal Ayid tu aku memang aku dah kenal lama” bla bla blaaaaa….. Mr Farid tu sembang…

Secara rumusan dia dia cakap, dia kuar provision utk music equipment set tu just utk slot Lydias Diery jeeee yg hanya smpaikan 4 lagu jeeee….

“Tell me bro, how much u guys shall earn actually???” Mr Farid tanya…

“After deduct sume, RM500 jee for this event n will be sharing with 6 person perhaps”

“Berbaloi ke bro??? Aku rasa rm3500 tu korang boleh makan rm1000 ++, pakai music set pn utk band korang jeeee…. Takkan la price mcm nak pakai utk show2 gig??”

“Ni… nnt kami nk bayar kt band tuuuuttttt, rm500 sebab dah janji”

“Siapa band tu????? Aku tak tau pn….”

Borak punya borak… aku tak puas hati, aku rushing ke Balakong jmpa Mr Farid n tell him all things happen…

Mr Farid mengangguk jeeee….

“Aku nk band ko jeeeee….aku tak nak band lain… skng ko leh dapat rm1000… jgn amik band dia…. Then ko tanya dia boleh tukar set tak??? Tukar karaoke set, bia aku bawak karaoke set aku je… kasi kurang rege lagi” dia mencelah

Aku pn call mamat tu…. Saje je aku kasi loud speaker kasi ak ngn Mr Farid dengar.. actually 4 orang yg dengar, aku , mr farid, vern and hood.

“Blaaaa…. Blaaaa… blaaa… bnda dah takleh watpe dah…. Dia dah sign!!!!” mcm tu laaaa mamat tu tinggikan sore….

Kami berempat dah menjeling…. Mcm kuli betul aku kena hina ngn mamat ni….


Pertemuan aku ngn mr farid end there… the event is around the corner.. and whatever things will happen just a few days je lagi… ntah laaaa… tgk laaa camne, aku diperanjingkan ke tak….. Allah je tentukan




To mamat n wife baru dia….. aku dah bnyk kali kena kencing ngn ko wahai encik mamat… tp aku still gak tlg ko… knp beb???

PASAL AKU MASIH INGAT LAGI TIME KO NGN BINI PERTAMA KO YG TIME KO HIDUP SUSAH DULU, ko takde kereta, korang i.e ko, bini pertama ko, n anak comel ko tumpang kereta aku p tesco shah alam, sebab minggu depannya anak ko masuk sekolah darjah satu….

Aku masih lagi rasa sebak smpai skng, sebab kt satu sudut tu, aku tgk mcm mana korang berdua bukak beg duit masing2 kongsi duit nk beli baju sekolah, seluar sekolah, kasut sekolah n mcm2 lagi semata2 utk persiapan anak ko p sekolah. Aku tau, korang sesak…

Skng????? Gua still sama beb… bnda2 atas tu tarak hal… tp at least hormat laaa orang… Aku just nk dengar perkataan THANKS…

Gua punya nasib gua makan.
Lu punya nasib lu makan..
Apa salah kite makan sama2???


YIHAAAAAAAAAAAA!!!!!!!