Sejarah Lydias Diery

Lydias Diery ditubuhkan pada tahun 2004 yang pada mulanya ingin mencuba nasib dalam sebuah pertandingan Battle of The Band anjuran pelajar UiTM Shah Alam.

Pada awalnya, Lydias Diery dikenali sebagai Fake Plastic Hair yang memainkan music grunge, comedy dan rock n roll. Pada tahun 2005, ahli-ahli asal kumpulan ini telah bercadang untuk menukarkan konsep muzik mereka kepada muzik lebih soft, rock, ballad dan sedikit unsur berat kepada muzik mereka yang mana mereka klasifikasikan campuran-campuran muzik ini sebagai music alternative.

Penukaran konsep muzik ini juga menyebabkan mereka bercadang untuk menukarkan nama mereka kepada nama yang lebih bersesuaian hinggalah pada satu hari salah seorang anggota asal kumpulan ini menemui sebuah diari yang dimiliki oleh seorang gadis bernama Lydia.

Bermula dari situ, nama Fake Plastic Hair telah bertukar menjadi nama Lydias Diery (Lydia's Diary) sempena penemuan diari misteri yang telah banyak memberikan inspirasi kepada hasil-hasil muzik mereka.

2004-2006
Botaq: Vocal & 2nd guitar
Asrap: Lead Guitar
Aus: Bass
Lee Ja: Drum

2007-2008
Botaq: Vocal & Acoustic Guitar
Asrap: Lead Guitar
Megat: 2nd Guitar
Wan Erza: Drum
Ejart: Bass

2009
Botaq: Vocal & Acoustic Guitar
Wan Erza: Drum
Qayyum @ Wu Shern: Lead Guitar
San: 2nd Guitar
Fabian: Bass

UPCOMING SHOWS

CUTI REHAT

Tuesday, May 5, 2009

AKU SAMPAIKAN PESANAN... aku tak give up pn...

Jumaat lepas, aku p solat jumaat. Dalam solat jumaat tu aku dengar khutbah… aku tertarik ngn apa yg dipesan oleh khatib sampaikan tu.

Lalu lepas solat jumaat, aku pn spam message2 yg disampaikan dalam khutbah tu kepada rakan2 YM aku.

Then ada satu minah ni reply,

“Mana ko dapat information ni???”

Aku reply,

“Dari cara kehidupan seorang muslim” aku tak cakap pn yg aku amik pesanan yg aku spam kt YM tadi tu dari khutbah jumaat.

“Mana nas ko dapat???” Tanya minah tu.

Aku dalam hati, knp minah ni mempersoalkan pesanan msg aku ni???

Aku reply,

“Aku just bertindak sebagai umat Islam. Aku sampaikan pesanan”

Minah tu memperlekehkan aku… Dia soal aku pasal nas2 al quran mana aku dapat informasi dia. Dia pn tunjuk laaa segala ilmu dia… Dia kuarkan ayat al quran n petikan2 al quran….

Then aku tersebak…. Aku terasa hina sangat, sebab dia umpama memperlekehkan aku sampaikan pesanan tu.

“Ko baca al quran??? Ko tau isi kandung al quran???” dia soal aku.

Aku jawab

“Aku baca al quran, tapi aku tak tau bahasa arab”

“Ini ko mengaku ko sebagai umat islam???”

Sekali lagi dia kuarkan ayat2 al quran dia, dia begitu gah sekali amik petikan dalam al quran, citer kat aku….

Aku malas nk citer selanjutnya apa yg terjadi… panjang sangat citer dia…

Apa yang aku tau, dia cume nk mempersoalkan aku ngn ilmu aku yg cetek…

Pesanan yg aku spam mcm ni,

“Antara utk dapatkan hasanah n keberkatan, seorang muslim boleh melakukan perkara2 seperti menabung duit utk pembinaan masjid, menanam pokok yg mana kalau orang berteduh di bawah pokok tu nanti, penanam tu akan mendapat hasanah………”

Mcm tu jeeeee aku spam msg kt YM tu…

Just satu PESANAN…. Bukannya teguran… bukannya satu sirah….

Aku tau, umat islam kena saling berpesan antara satu sama lain.

Mungkin aku cetek ilmu, mungkin aku tak kukuh iman aku… tp salah ke aku berpesan sesame muslim??? Hmmmmm…… takkan hanya orang yg mengkaji al quran sahaja je yg layak utk memesan kpd umat islam???

Aku admit, aku usahkan tafsir quran, terjemah quran pn aku tak tau… Maksud bismillah, dengan nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi, aku hanya tau erti bahasa dia jeeee…. Dari segi maksud, aku just mengerti bismillah tu satu pengangongan seorang hamba kpd yang disembah… Maka apa yg dibuat hendaklah mendapat kebenaran daripada orang yang teratas… Itu yg aku paham….

Aku paham Islam, Islam adalah agama. Bila ianya agama, mesti laaa ada yang disembah iaitu Allah. Dan selain tu, adala suruhan2 yg perlu dilaksanakan oleh penganutnya i.e rukun Islam. Mempercayai Allah tu wujud dan maha esa. Selain tu, aku kena terima bahawa Muhammad tu menyampaikan yg benar, segala catatan yg ditulis di dalam al quran yg merangkumi sejarah, akhlak, fiqah, tauhid tu sume benar.

Itu kepercayaan aku sebagai umat islam.

Haaaaiiihhhh…. Ntah leee geng….. aku just nk sampaikan pesanan apa yg aku dengar dari khutbah jumaat jee… mana laaa aku ingat ayat2 petikan al quran or hadith yg si khatib tu baca…. Aku bukan reti bahasa arab… yg diperjelaskan oleh si khatib tu laaa yg aku ingat. Haiiihh…..

Korang nk tgk siapa yg tegur aku tu??? Tgk le sndrik… aku korek2 dari email YM dia kot2 dia ada myspace…

http://www.myspace.com/blueviolate



SERIUSSS KE MINAH NI??? Yg reti petik2 ayat al quran, (ntah dia saja reka ke atau apa, aku tak tau)…. Pastu memperlekehkan aku bile aku sampaikan pesanan.
Tgk le muka dia puas2…. Cam muka dia betul2… cube kenali dia… siapa dia ni???

Kalau aku salah, betulkan aku….